Είστε εδώ

God bless Mitsotakis…: Εκτίναξη 261% των τιμών του φυσικού αερίου τον Αύγουστο ενώ … Το 71% των εργαζομένων κόβει βασικά είδη διατροφής!

Οι ανατιμήσεις στην ενέργεια αλλά και στο «καλάθι της νοικοκυράς» παγιώνονται σύμφωνα και με τα νέα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Αύγουστο. Ο πληθωρισμός παραμένει στα ύψη στο 11,4% τον Αύγουστο από 11,6% τον Ιούλιο.

Σε έναν χρόνο, το φυσικό αέριο είναι ακριβότερο κατά 261,3%, ενώ αύξηση 65% καταγράφει το πετρέλαιο θέρμανσης και 38,5% το ηλεκτρικό ρεύμα.

Διψήφιες είναι οι αυξήσεις στα τρόφιμα. Έλαια και λίπη (25,5%), Ψωμί και δημητριακά (18,5%), Γαλακτοκομικά και αυγά (18%), Κρέατα γενικά (17,1%), Καφέ- κακάο- τσάι (12,5%), Λοιπά τρόφιμα (11,4%).

Παράλληλα, ανατιμήσεις έχουν καταγραφεί στα λαχανικά (7,9%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (6,3%), Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (5,5%), Αλκοολούχα ποτά μη σερβιριζόμενα (4,3%), Ψάρια γενικά (3,7%) και Φρούτα γενικά (1,7%).

Αύξηση 31,4% καταγράφεται στην ομάδα Στέγαση, κυρίως λόγω της αύξησης των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.

Τρομακτικές είναι οι αυξήσεις και στα εξής:

Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (71,4%), Μεταφορά επιβατών με ταξί (32,9%), Μεταφορά επιβατών με πλοίο (25,4%), Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (16,4%), Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (15,9%), Κινηματογράφους- θέατρα (13,9%), Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (13,6%), Αυτοκίνητα καινούργια (12,9%), Πακέτο διακοπών (12,6%), ‘Αλλα είδη ατομικής φροντίδας (8,1%), Ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου (8%), Γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης (8%), Υαλικά- επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης (7,3%), Έπιπλα και διακοσμητικά είδη (7,1%), Μοτοποδήλατα- μοτοσικλέτες (6,6%), Οικιακές συσκευές και επισκευές (5,4%), Οικιακές υπηρεσίες (5,4%), Φαρμακευτικά προϊόντα (5,2%), Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία (5%), Διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού (4,4%), Ιατρικά προϊόντα (3,8%), Μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα (3%), Επισκευή και συντήρηση κατοικίας (3%), Ένδυση και υπόδηση (2,7%), Συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς (2,2%), Ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες (1,6%), Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (1,4%), Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (1,2%), Νοσοκομειακή περίθαλψη (1,1%), Ενοίκια κατοικιών (0,8%) και Υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης (0,1%).

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον Αύγουστο προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 13,2% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων.
  • 1,8% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
  • 2,7% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 31,4% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
  • 9,5% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά -επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
  • 2,7% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • 16% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα- μοτοσικλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
  • 2,3% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους- θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε οπτικοακουστικό εξοπλισμό- υπολογιστές- επισκευές.
  • 0,9% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 6,7% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.
  • 3,7% στην ομάδα «’Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

Μείωση 2,2% κατέγραψε η ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε τηλεφωνικό εξοπλισμό κινητών τηλεφώνων, τηλεφωνικές υπηρεσίες.

Δραματικά τα στοιχεία νέας δημοσκόπησης για το βιοτικό επίπεδο των εργαζομένων.

Το φως της δημοσιότητας βλέπει μία δημοσκόπηση της ALCO για τις επιπτώσεις της ακρίβειας στο βιοτικό επίπεδο των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα, η οποία διενεργήθηκε σε συνεργασία με τη ΓΣΣΕ και το Ινστιτούτο Εργασίας.

Στη δημοσκοπική έρευνα αποτυπώνεται με σαφήνεια η οικονομική και εργασιακή κατάσταση των εργαζομένων που πλήττονται βαρύτατα από την ακρίβεια, με τη ΓΣΣΕ να προτείνει συγκεκριμένες παρεμβάσεις «έτσι ώστε να προστατευτεί στο μέγιστο δυνατό βαθμό το βιοτικό επίπεδο μισθωτών και κυρίως των χαμηλότερα αμειβόμενων».

Πιο συγκεκριμένα, από την έρευνα προκύπτει ότι:

  • Το 71% των εργαζομένων, δηλώνει ότι η άνοδος των τιμών τους έχει οδηγήσει σε μείωση της κατανάλωσης βασικών ειδών διατροφής (Πολύ και Αρκετά).
  • Το 20% των εργαζομένων, δηλώνει ότι η οικονομική του κατάσταση δεν του επιτρέπει να ανταπεξέλθει ΚΑΘΟΛΟΥ στις συνθήκες ακρίβειας και ενεργειακής κρίσης του χειμώνα. Ενώ το 47% δηλώνει ΔΥΣΚΟΛΑ, το 30% ΣΧΕΤΙΚΑ ΕΥΚΟΛΑ και το 3% ΕΥΚΟΛΑ.
  • Το 63% θεωρεί την αύξηση των μισθών και του Κατώτατου μισθού ως το αποτελεσματικότερο μέσο για τη προστασία του βιοτικού του επιπέδου από τις ανατιμήσεις στα είδη διατροφής και την ενέργεια. Την μείωση των ειδικών φόρων και φόρων κατανάλωσης το 31% και μόλις το 3% επιλέγει την λύση των επιδομάτων.
  • Το 80% των εργαζομένων δηλώνει ότι δεν έχει υπάρξει αύξηση στο μισθό του εντός του 2022., γεγονός που αναδεικνύει περαιτέρω την αναγκαιότητα και την αξία των κλαδικών συμβάσεων εργασίας.
  • Το 39% των εργαζομένων δηλώνει ότι εργάζεται παραπάνω από το κανονικό ωράριό του. Το 48% εξ αυτών δηλώνει ότι εργάζεται πάνω από 7 ώρες την εβδομάδα.
  • Το 49% δηλώνει ότι δεν πληρώνεται για την υπερωριακή του εργασία.
  • Η μεγάλη πλειοψηφία, το 65%, των εργαζομένων πιστεύει ότι η διαμόρφωση του κατώτατου μισθού θα πρέπει να γίνεται μέσω συλλογικών διαπραγματεύσεων και το 20% με απόφαση της κυβέρνησης.
  • Τέλος, το 30% τω εργαζομένων δηλώνει ότι δεν είναι ικανοποιημένοι από την εργασία τους.

«Η ελληνική οικονομία και κοινωνία μετά από πολυετή λιτότητα βρίσκεται μπροστά σε ένα νέο κύμα ακρίβειας και ανατιμήσεων σε βασικά αγαθά και η στασιμότητα των εισοδημάτων απειλεί την αγοραστική δύναμη πολλών νοικοκυριών και κοινωνικών ομάδων», τονίζει η ΓΣΕΕ και προτείνει τις παρακάτω παρεμβάσεις:

  • Προσαρμογή του κατώτατου μισθού στο επίπεδο της αξιοπρεπούς διαβίωσης (60% του διάμεσου μισθού πλήρους απασχόλησης)
  • Σημαντική αύξηση του ποσοστού κάλυψης των συλλογικών συμβάσεων εργασίας με στόχο το 70% των μισθωτών και θωράκισή τους με παράταση της ισχύος όλων των όρων των συλλογικών συμβάσεων εργασίας μέχρι την ολοκλήρωση των συλλογικών διαπραγματεύσεων και την υπογραφή νέων.
  • Μείωση ειδικών φόρων κατανάλωσης στην ενέργεια και τα βασικά είδη διατροφής.
  • Εισαγωγή φόρου επί των έκτακτων κερδών των εταιρειών παροχής ενέργειας και διάθεση του ποσού για τη στήριξη του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών.

Αναλυτικά η έρευνα:

Πηγή: ieidiseis.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *