Είστε εδώ

Τρία πιτόγυρα τον μήνα η επιδότηση για τη βενζίνη και καλή… όρεξη (του Νίκου Παναγιωτόπουλου)

Την ώρα που η οργή των πολιτών από την ακρίβεια χτυπάει «κόκκινο», η κυβέρνηση με μέτρα – «ασπιρίνη», όπως παραδέχθηκε και ο Πρωθυπουργός ότι θα τον κατηγορήσουν, επιχειρεί να αντιστρέψει το κλίμα και να μειώσει την καταστροφή στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.

Παρά το γεγονός ότι τα μέτρα αυτά έρχονται με μεγάλη καθυστέρηση, καθώς οι τιμές σε είδη πρώτης ανάγκης έχουν σκαρφαλώσει και συνεχίζουν από την εποχή πριν ξεσπάσει ο πόλεμος, βάζοντας «φωτιά» στις τσέπες των καταναλωτών με «κορυφή του παγόβουνου» τους λογαριασμούς σε ηλεκτρικό ρεύμα και φυσικό αέριο. Και με το πετρέλαιο θέρμανσης να έχει σκαρφαλώσει στα 1,5-1,6 ευρώ ανά λίτρο, όταν πριν από την ουκρανική κρίση είχε τιμή πώλησης 1 ευρώ.

Τα κυβερνητικά στελέχη επί μέρες εξοργίζουν τους πολίτες με τα επιχειρήματα κατά της μείωσης των φόρων που ιδεολογικά είναι στο DNA της φιλελεύθερης οικονομίας που η ΝΔ υποστηρίζει ότι είναι εκφραστής αλλά ήταν και κυρίαρχη προεκλογική δέσμευση της. Ακούσαμε, λοιπόν, ότι δεν μειώνει τους φόρους στα καύσιμα γιατί «τα φτωχά νοικοκυριά δεν έχουν αυτοκίνητο» σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών, Θόδωρο Σκυλακάκη.

Μετά με τη σειρά του ο Υπουργός Αναπτύξεως κ. Γεωργίαδης, εμφανίστηκε ως προστάτης των φτωχών και μας είπε ότι η κυβέρνηση δεν μειώνει τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, την στιγμή που οι τιμές στα καύσιμα έχουν εκτοξευθεί, διότι δεν θέλει να ευνοήσει τους κατόχους των Porsche Cayenne!

Η φιλελεύθερη κυβέρνηση Μητσοτάκη μετά τα παραπάνω μας ανακοίνωσε τα μέτρα στη λογική και στο μοντέλο της προηγούμενης, με επιδόματα αλλά σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα!

Η ΝΔ προεκλογικά διατυμπάνιζε ότι στηρίζει τη μεσαία τάξη, ωστόσο ξανά γίνεται ο «αιμοδότης» της επιδοματικής πολιτικής που την αποστραγγίζει και την απειλεί με εξαφάνιση σε μια επανάληψη των μνημονιακών εποχών.

Ο κ. Μητσοτάκης ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης υπογράμμιζε σε κάθε ευκαιρία ότι θα ακολουθήσει πολιτική κατάργησης των «υπερπλεονασμάτων που ακολούθησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για να μοιράζει μετά επιδόματα».

Σήμερα με τα ταμιακά διαθέσιμα, μεγάλο μέρος άφησε ο ΣΥΡΙΖΑ, να πλησιάζουν τα 40 δισ. και με την «κερδοσκοπία» του κράτους εις βάρος του ελληνικού λαού λόγω του πληθωρισμού ανακοίνωσε τα ημίμετρα που δεν έχουν καμία στρατηγική στόχευση για τη δομική αντιμετώπιση της ακρίβειας.

Προσέξτε τα μέτρα ύψους 1,1 δισ. που ανακοινωθήκαν είναι τα έσοδα από το ΦΠΑ και τους υπόλοιπους φόρους που αυξήθηκαν λόγω του πληθωρισμού, μόνο για το δίμηνο Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου.

Και δεν επιδοτεί στο λίτρο γενικώς στα καύσιμα αλλά με πλαφόν στην ποσότητα και με κόφτες εισοδήματος, ακροβατώντας με τη στατιστική και τους μέσους όρους.

Προσέξτε τις μισές αλήθειες που είπε ο Υπουργός Οικονομικών για να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα ότι η μέση κατανάλωση πανελλαδικά ανά φορολογούμενο (που διαθέτει ένα αυτοκίνητο) υπολογίζεται σε περίπου 54 λίτρα το μήνα. Δηλαδή μας λέει ότι ένας ενεργός εργαζόμενος πολίτης γεμίζει το ρεζερβουάρ του μια φορά το μήνα! Βεβαία τη λογική των μέσων όρων τη ζήσαμε με την πληρότητα των σχολικών τάξεων για τα πρωτόκολλα του κορωνοιού.

Η επιδότηση είναι σε ποσότητα 60 λίτρα το μήνα. Αφορά δηλωθέν εισόδημα έως 30.000 ευρώ. Δηλαδή θα είναι 22 λεπτά το λίτρο δηλαδή 13,2 ευρώ το μήνα, δηλαδή 6 λίτρα βενζίνης! Ξοδεύτηκαν… για 0,44 τη μέρα ή για τρία πιτόγυρα τον μήνα!

Ναι αλλά τι θα μπορούσε να κάνει η κυβέρνηση σε ένα ασφυκτικό δημοσιονομικό πλαίσιο;

Θα πρέπει να μην μας διαφύγει ότι η κυβέρνηση έπεσε στην παγίδα του επικοινωνιακού οργασμού των προηγούμενων μηνών περί θηριώδους ανάπτυξης, επενδύσεων και της πορείας της οικονομίας που μας απελευθέρωσαν από τα «δεσμά» της επιτήρησης. Τώρα στα δύσκολα επανήλθαν τα επιχειρήματα περί εποπτείας και δημοσιονομικού ελέγχου, επομένως το αφήγημα περί ισχυρής οικονομίας «κάηκε» στα πρατήρια.

Πάμε ξανά στους φόρους, σύμφωνα με την νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το ελάχιστο ύψος που προβλέπεται όσον αφορά τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στη βενζίνη ανέρχεται στα 0,36 ευρώ/λίτρο. Η χώρα μας έχει αποφασίσει να πιάσει ταβάνι, αν και το βασικό εισόδημα στην Ελλάδα δεν συγκρίνεται με αυτό των χωρών που ακολουθούν την ίδια τακτική.

Στην Ολλανδία ο συγκεκριμένος φόρος ανέρχεται στα 0,81 ευρώ/λίτρο, ενώ στην Ιταλία, 0,73 ευρώ/λίτρο και στη Φινλανδία, με 0,72 ευρώ/λίτρο. Η χώρα μας κατέχει την τέταρτη θέση, καθώς κάθε λίτρο αμόλυβδης βενζίνης επιβαρύνεται αυτή τη στιγμή, βάσει του σχετικού φόρου, κατά 0,7 ευρώ/λίτρο.

Γιατί στην Ουγγαρία έχουν χαμηλότερο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα 0,34 ευρώ/λίτρο. Ας αφήσουμε την Ουγγαρία και ας έρθουμε εγγύτερα γιατί στη Βουλγαρία είναι 0,36 ευρώ/λίτρο, ενώ στην Πολωνία και τη Ρουμανία είναι 0,37 ευρώ/λίτρο;

Ο φόρος αυτός, μαζί με τα υπόλοιπα τέλη που ισχύουν, αφορούν στο εντυπωσιακό 58,77% επί της τιμής που ο οδηγός πληρώνει στο πρατήριο, κάτι που σημαίνει ότι ενδεχόμενη μείωσή του θα φέρει και σημαντική μείωση της τελικής τιμής.

Εκτός από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωση μπαίνει και το τσουχτερό ΦΠΑ της τάξεως του 24%. Στην Κύπρο ο ΕΦΚ και οι δασμοί ανέρχονται σε 439,7€/1.000λ και στην Ελλάδα 713,55€. Επίσης ο ΦΠΑ είναι στην Κύπρο 19% και στην Ελλάδα 24%.

Προσέξτε, μόνο από την αύξηση, εισπράττει ο κρατικός λογαριασμός περισσότερα από τον ΦΠΑ που μπαίνει στη τελική τιμή που πληρώνει ο καταναλωτής.

Και για να τελειώνει η πλάκα με τη μείωση των φόρων, που υποτίθεται ιδεολογικά η ΝΔ συμφωνεί, εάν μείωνε μόνον τον ΦΠΑ στα καύσιμα (όχι τον ΕΦΚ) από το 24% στο 6%- για το κρίσιμο διάστημα- η τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης θα μειωνόταν κατά 36 λεπτά ανά λίτρο. Αλλά αν το 6% φαντάζει πολύ χαμηλό στο 15% το κέρδος για τον καταναλωτή θα ήταν 18 λεπτά στο λίτρο για όλα τα ρεζερβουάρ που θα γέμιζε με τις σημερινές τιμές.

Και τα πιτόγυρα κερασμένα από μένα…

Δημοσιεύτηκε στο: newpost.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *