Είστε εδώ

Βάζει τέρμα ο ΣΥΡΙΖΑ στο “κομφετί” με τα Πόθεν Πόσχες τύπου “ότι είναι νόμιμο είναι και ηθικό” της ΝΔ! Κατατέθηκε η τροπολογία που τα αλλάζει όλα με στόχο την πλήρη διαφάνεια

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κατέθεσε την τροπολογία για το πόθεν έσχες με την οποία προτείνονται σημαντικές αλλαγές με στόχο την πλήρη διαφάνεια κατά την εξέταση των περιουσιακών στοιχείων των βουλευτών και εν γένει πολιτικών και θεσμικών παραγόντων.

Με την τροπολογία του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, στόχος είναι να μπει ένα τέλος στις δηλώσεις πόθεν έσχες χωρίς ουσιαστικό περιεχόμενο που απλώς περιγράφουν την περιουσιακή κατάσταση χωρίς να ρίχνουν κανένα φως στο πώς αποκτήθηκαν τα εισοδήματα και πώς εγκρίθηκαν δάνεια εκατομμυρίων ακόμα και σε μισθοσυντήρητους.

Συγκεκριμένα με την τροπολογία προβλέπονται οι εξής σημαντικές αλλαγές:

-η επέκταση των υποχρεώσεων υποβολής αρχικής ή ετήσιας δήλωσης «πόθεν έσχες» καθώς υπάρχει αυξημένο ενδιαφέρον για διαφάνεια γύρω από την περιουσιακή και εν γένει οικονομική κατάσταση και πιθανή οικονομική επιρροή προσώπων που κατέχουν σημαντικές πολιτικές ή θεσμικές θέσεις

-η κατάθεση αποδεικτικών που αφορούν εκμίσθωση, μίσθωση και υπομίσθωση κατοικιών και ακινήτων οποιασδήποτε χρήσης

-αλλαγές στο περιεχόμενο της δήλωσης «πόθεν έσχες» και στην υποχρέωση ανάρτησης αποδεικτικών εγγράφων, με τις οποίες δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην αποτύπωση των δεδομένων που αφορούν σε υποχρεώσεις από δάνεια, ιδίως εκείνα που χορηγούνται από τράπεζες, και στην εξέλιξή τους, με στόχο να αντιμετωπισθούν φαινόμενα έμμεσης επαύξησης περιουσίας ή έμμεσης βελτίωσης της οικονομικής κατάστασης προσώπων που υποχρεούνται σε τήρηση αυξημένων κανόνων διαφάνειας, αφού μέσω αυτής μπορεί να επέρχεται αδικαιολόγητη παροχή ευνοϊκών αντιπαροχών, χαριστικών πράξεων ή ιδιαίτερα ευνοϊκών ρυθμίσεων, διαγραφών υποχρεώσεων, αναστολών καταβολής δόσεων.

Επισημαίνεται ότι ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ανακοίνωσε χθες Πέμπτη την κατάθεση της τροπολογίας αμέσως μετά τη δημοσιοποίηση του πόθεν έσχες των βουλευτών για την οικονομική χρήση του 2020. Κίνηση που προκάλεσε αμηχανία στην κυβέρνηση Μητσοτάκη και τη Νέα Δημοκρατία καθώς δεν βρήκε να πει ούτε μια λέξη για το σκεπτικό της τροπολογίας που προβλέπει, μεταξύ άλλων, ότι όλοι οι υπόχρεοι θα πρέπει να δηλώνουν στο πόθεν έσχες όχι μόνο το ύψος των δανείων τους, αλλά και την πορεία τους. Τις ρυθμίσεις δηλαδή που έχουν γίνει με τα απαραίτητα αποδεικτικά έγγραφα.

Την τροπολογία για το πόθεν έσχες στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών κατέθεσαν 15 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία. Την τροπολογία συνυπογράφει η Γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας Όλγα Γεροβασίλη.

Αναλυτικά η τροπολογία που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ -ΠΡΟΣΘΗΚΗ

Στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Οικονομικών με τίτλο

«Ενσωμάτωση της παρ. 5 του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/952 του Συμβουλίου της 29ης Μαΐου 2017 για την τροποποίηση της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/1164 όσον αφορά τις ασυμφωνίες στη μεταχείριση υβριδικών μέσων με τρίτες χώρες (L 114), κύρωση της Σύμβασης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Επιχείρησης Καζίνο Ευρέος Φάσματος Ελληνικού Ανώνυμη Εταιρεία, για την παραχώρηση άδειας λειτουργίας επιχείρησης καζίνο (ΕΚΑΖ) ευρέος φάσματος δραστηριοτήτων στον Μητροπολιτικό Πόλο Ελληνικού – Αγίου Κοσμά, θέσπιση ολοκληρωμένου πλαισίου για την απόδοση βιώσιμης προοπτικής ανάπτυξης και την εκ νέου λειτουργία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, τροποποιήσεις του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων και του Οργανισμού του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, επείγουσες φορολογικές και τελωνειακές ρυθμίσεις και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομικών».

ΘΕΜΑ: Μεταρρύθμιση του νόμου 3213/2003 («ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ»)

Αιτιολογική Έκθεση

Το αυξημένο ενδιαφέρον για διαφάνεια γύρω από την περιουσιακή και εν γένει οικονομική κατάσταση και πιθανή οικονομική επιρροή προσώπων που κατέχουν σημαντικές πολιτικές ή θεσμικές θέσεις, ως μέλη της κυβέρνησης ή της Βουλής ή ως δικαστικοί λειτουργοί ή ως μέλη των ανεξαρτήτων αρχών, αλλά και προσώπων που κατέχουν κρίσιμες θέσεις επιρροής της κοινής γνώμης γύρω από πολιτικά και οικονομικά ζητήματα, ως δημοσιογράφοι, εκδότες κλπ, επιβάλλει την επέκταση των υποχρεώσεων υποβολής αρχικής ή ετήσιας δήλωσης «πόθεν έσχες» (ν. 3213/2003).

Για τον λόγο αυτόν εισάγονται ρυθμίσεις σχετικές με τη δήλωση και την προσαγωγή των αποδεικτικών που αφορούν εκμίσθωση, μίσθωση και υπομίσθωση κατοικιών και ακινήτων οποιασδήποτε χρήσης. Ιδιαίτερα, όμως, με την παρούσα τροπολογία προβλέπονται αλλαγές στο περιεχόμενο της δήλωσης «πόθεν έσχες» και στην υποχρέωση ανάρτησης αποδεικτικών εγγράφων, με τις οποίες δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην αποτύπωση των δεδομένων που αφορούν σε υποχρεώσεις από δάνεια, ιδίως εκείνα που χορηγούνται από τράπεζες, και στην εξέλιξή τους, με στόχο να αντιμετωπισθούν φαινόμενα έμμεσης επαύξησης περιουσίας ή έμμεσης βελτίωσης της οικονομικής κατάστασης προσώπων που υποχρεούνται σε τήρηση αυξημένων κανόνων διαφάνειας, αφού μέσω αυτής μπορεί να επέρχεται αδικαιολόγητη παροχή ευνοϊκών αντιπαροχών, χαριστικών πράξεων ή ιδιαίτερα ευνοϊκών ρυθμίσεων, διαγραφών υποχρεώσεων, αναστολών καταβολής δόσεων.

Άρθρο ….

1. Το στοιχείο ix) της περίπτωσης α) του άρθρου 2 παράγραφος 1 του ν. 3213/2003 αντικαθίσταται ως εξής:

«ix. Ειδικά η δήλωση των υπόχρεων, που αναφέρονται στις περιπτώσεις α΄ έως και ε΄, στ΄, ιβ΄, ιη΄ έως κ΄ και κβ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 1, περιλαμβάνει και τις δανειακές τους υποχρεώσεις προς ημεδαπά και αλλοδαπά πιστωτικά και τραπεζικά ιδρύματα, λοιπά νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου και φυσικά πρόσωπα κατά την 31η Δεκεμβρίου του προηγούμενου έτους, εφόσον κάθε μία από αυτές υπερβαίνει το ποσό των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ. Στη δήλωση περιλαμβάνεται η αντικειμενική αξία και η έκθεση εκτίμησης της εμπορικής αξίας του ακινήτου επί του οποίου παραχωρήθηκε εμπράγματη εξασφάλιση για τις υποχρεώσεις του προηγούμενου εδαφίου. Οι υπόχρεοι των περιπτώσεων α΄ έως στ΄ και ιη΄ έως κ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 1 δηλώνουν και αναρτούν και τα αποδεικτικά έγγραφα για τις διευκολύνσεις, την άφεση, τις ρυθμίσεις ή διαγραφές, το ύψος των δόσεων και των αριθμό των δόσεων που αφορούν την καταβολή των χρεών τους στο έτος που αφορά η δήλωση. Στις περιπτώσεις ιβ΄ και κβ΄ της παρ. 1 του άρθρου 1 η υποχρέωση του προηγούμενου εδαφίου ισχύει μόνο μετά από τη δημοσίευση απόφασης του αρμόδιου υπουργού μετά από σύμφωνη γνώμη που διατυπώνεται αντίστοιχα από τις ολομέλειες των ανωτάτων δικαστηρίων της χώρας και από τα όργανα διοίκησης των ανεξαρτήτων αρχών. Στην υπουργική απόφαση του προηγούμενου εδαφίου με την τήρηση της ίδιας διαδικασίας καθορίζονται οι προϋποθέσεις και οι λεπτομέρειες εφαρμογής της υποχρέωσης που τίθεται με αυτή σε ισχύ.

Η δήλωση των παραπάνω υπόχρεων περιλαμβάνει και κάθε οφειλή που προέρχεται από διοικητικά πρόστιμα, χρηματικές ποινές, φόρους και τέλη προς το Δημόσιο και τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τέλη προς Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και εισφορές προς οργανισμούς κοινωνικής ασφάλισης και υπερβαίνει τις πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ «κατά την ημερομηνία του προηγουμένου εδαφίου.».

2. Στο άρθρο 2 παράγραφος 1 περίπτωση α) του ν. 3213/2003 προστίθεται στοιχείο x) ως εξής:

«x. Η δήλωση των υπόχρεων των περιπτώσεων α΄ έως ε΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 1 περιλαμβάνει και δήλωση και ανάρτηση των αποδεικτικών εγγράφων για τις υποχρεώσεις τους ως εκμισθωτές, μισθωτές ή υπομισθωτές κατοικιών ή ακινήτων οποιασδήποτε χρήσης. Στη δήλωση περιλαμβάνονται τα στοιχεία των αντισυμβαλλόμενών τους, τα στοιχεία ταυτότητας, η τοποθεσία και το εμβαδόν του ακινήτου, η διάρκεια της μίσθωσης και το ύψος του μισθώματος.».

3. Στο άρθρο 2Α παρ. 15 του ν. 3213/2003 προστίθεται περίπτωση η) ως εξής:

«η) συμφωνητικά ή συμβόλαια μίσθωσης κατοικίας και συμφωνητικά ή συμβόλαια μίσθωσης ή χρηματοδοτικής μίσθωσης ακινήτου.»

4. Το άρθρο 2Α παρ. 16 του ν. 3213/2003 αντικαθίσταται ως εξής:

«16. Στις δηλώσεις των υπόχρεων, που ελέγχονται υποχρεωτικά σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 3Β, και στις δηλώσεις των υπόχρεων των περιπτώσεων στ΄, ιη΄ έως κ΄ και κβ΄ επισυνάπτονται επίσης παραστατικά από τα οποία προκύπτουν οι δανειακές υποχρεώσεις προς ημεδαπά και αλλοδαπά πιστωτικά και τραπεζικά ιδρύματα, λοιπά νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου και φυσικά πρόσωπα, όπως αυτές διαμορφώνονται κατά την ημερομηνία αναφοράς της δήλωσης, και, στην περίπτωση αρχικής, κατά το χρόνο κτήσης της ιδιότητας. Επίσης, αναρτώνται, εφόσον υπάρχουν: α) ανάπτυξη δόσεων δανείου στο χρόνο χορήγησής του, β) αναλυτική κατάσταση πληρωμών, γ) σύμβαση ή άλλη έγγραφη πράξη ρύθμισης οφειλών, δ) έγγραφες πράξεις άφεσης ή διαγραφής ή παροχής αναστολής χρέους, ε) τρέχουσα ανάπτυξη δόσεων δανείου. Αν η τράπεζα δεν έχει προβεί σε πράξεις ρύθμισης, άφεσης, διαγραφής ή παροχής αναστολής για οφειλές του υπόχρεου παρέχει σχετική βεβαίωση που αναρτάται αντί των συναφών με αυτές τις πράξεις εγγράφων. Επίσης, επισυνάπτονται παραστατικά για κάθε οφειλή άνω των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ, που υφίσταται κατά τις άνω ημερομηνίες και προέρχεται από διοικητικά πρόστιμα, χρηματικές ποινές, φόρους και τέλη προς το Δημόσιο και τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τέλη προς Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και εισφορές προς Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης.».

Άρθρο ….

Μεταβατική διάταξη

Οι υπόχρεοι του ν. 3213/2003, όπως διαμορφώνονται με τον παρόντα νόμο, για τους οποίους ισχύει η υποχρέωση υποβολής δήλωσης για τα στοιχεία ix) και x) της περίπτωσης α) του άρθρου 2 παράγραφος 1, οι οποίοι έχουν υποβάλλει δήλωση για το έτος 2021, αρχική ή ετήσια, και αρχική δήλωση για το έτος 2022, υποβάλλουν συμπληρωματική δήλωση και αναρτούν τα αποδεικτικά έγγραφα που αφορούν το σύνολο των ετών από την απόκτηση της συναφούς με την υποχρέωσή τους ιδιότητας και μετά. Η υποχρέωση συμπληρωματικής δήλωσης σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο εκτείνεται και σε εκείνους που απέκτησαν (αρχική δήλωση) ή είχαν (ετήσια δήλωση) την ιδιότητα του υπόχρεου κατά την περίοδο 2014 -2020. Η υποβολή των δηλώσεων των εδαφίων α΄ και β΄ γίνεται αποκλειστικά έως την 31/08/2022. Ειδικά για τους υπόχρεους των περιπτώσεων ιβ΄ και κβ΄ του άρθρου 1 παράγραφος 1 του ν. 3213/2003, η υποχρέωση αυτή ισχύει μόνο εφόσον εκδοθούν οι υπουργικές αποφάσεις που προβλέπονται στο στοιχείο ix) της περίπτωσης α) του άρθρου 2 παράγραφος 1 του ν. 3213/2003.

Αθήνα, 24/06/2022

Οι προτείνοντες/ουσες βουλευτές

Γεροβασίλη Όλγα

Αλεξιάδης Τρύφωνας

Αχτσιόγλου Ευτυχία

Γκιόλας Ιωάννης

Δραγασάκης Ιωάννης

Ελευθεριάδου Σουλτάνα

Κόκκαλης Βασίλης

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Παπαδόπουλος Σάκης

Παπανάτσιου Κατερίνα

Σαρακιώτης Ιωάννης

Σπίρτζης Χρήστος

Τζανακόπουλος Δημήτρης

Τσακαλώτος Ευκλείδης

Φλαμπουράρης Αλέκος

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *